Arhiv za ‘ možgani’ Kategorija

NOVO REVOLUCIONARNO GIBANJE! Join the club!!!;) all critics welcome!

Ponedeljek, Avgust 31st, 2009

NOVO REVOLUCIONARNO GIBANJE!

DR.SIMON BREZAN- SI-CHE: NEUROSCIENTIST,M.DOCTOR, REVOLUTIONER FOR HUMANITY

  • Share/Bookmark

KAKO JE NEVROZNANOST ODPRAVILA “BOGA” – O RELIGIJI IN MOŽGANIH

Sreda, Julij 15th, 2009

KAKO JE NEVROZNANOST ODPRAVILA “BOGA” – O RELIGIJI IN MOŽGANIH

Pa dodajmo malo razumne racion. znanosti, poleg filozofije,,,,,ups, teologije…;))) RAZLIČNIM stalnim debatam o obstoju ali pomenu boga….

Nevroznanost , znanost obj. preučevanja možganov in nj. religioznih
doživetij zadnje časa ve in odkriva, da je bog (kot se veliko drugih
nasih “realnosti”) le mentalni konstrukt, kreacija nasih lastnih
mozganov, ki iz zelo razl. razlogov (nekateri vsaj, ne vemo se točno, zakaj vse in zakaj večina ljudi ne, ateisti) to ocitno evoluc. potrebujejo, ….podobno velja za vse iracionalne ideje: astrologije alternativne medicine itd,,,,,,

Verjetno razlogi od kompenzacije podz. strahov do izvora v vcepitvah,
učenju, tudi nasilnih metodah,žal, razl odgovorov na neznano, na
nevednost, na skrivnostno, v davni zgodovoni in skozi od tedaj naprej,
kar se nadaljuje in prenaša prek generacij (filogeneza in ontogeneza
delujeta vzporedno) ;
Ti možgani, ki so vedno zelo pristranski ali celo velikokrat nevezani
glede na obj. svet ze v osnovi, producirajo na povsem
električno-kemični osnovi nevronskih mrež in spec. prostorsko časovnih
vzorcev spec predelov možganov, kjer se te info obdelujejo, subjektivno
realnost, katero interpretirajo, s pomočjo učenja od verne družbe, v
tem primeru kot bozje ali nadnaravno.

Dodatna pomembna nova ugotovitev nevroznanosti je se, da mozgani oz
nasa psiha v osnovi spet biolosko psiholo gen. pogojeno, ne prenesejo
nakljucja , verjetnosti, neznanega, zato so apriori nagnjeni k
samoiluziji, velike teorije zarote, Smisla, Resnice, kreacionizma ipd,
skratka, hočejo spoznati in misliti, in to se zares zgodi kot misel,je
resnična kot misel —(NE kot obj resnica, ki je preverljiva le kot
ponovljiv znanstv experiment, druge mere pač nimamo, le to kar deluje
in je dostopno ne samo (v) meni ampak pri večini, signif itd), —–da
je v ozadju vsega kar dozivljajo nekaj vec, velika resnica, izvor, gre za neko vrsto kombin.atip. narcisiodnosti in prastrahu minljivosti,
ki nekako zeli in hoce svoje pomembno mesto v svetu in vesolju, in
izbere pač tole relig. strategijo in pot…….ker nocemo biti le muha
enodnevnica, nagona samoohranitve, preživetja, zaradi ega, nase zavesti….
pa ceprav se zato “prodam” NE
GOVORIM O SEBI;))) bogu ali hudicu oz smo del slike podložnih, a
zadovoljnjiih sužnjev, ki hočejo “vladarja” in ga rabijo, kajti
osmišljuje jih šele on, sami se tega napora izognejo, ali ga ne zmorejo
ipd….ker SMO V ČRNEM VESOLJU ABSURDA (Camus, Sartre)….
seveda je
možnih poti iz tega absurda mnogo, plodnješih (tudi za osebn. rast posameznika) kot ta z religijo……o tem na svojih drugih blogih, kjer
govorim o tem, DA SMISEL NI DAN, NI STATIČEN, NE SME IN NI DOGMA,, NI
HOMUNKULUSA, je pot! ne cilj…. SMISEL : MI GA ŠELE VZPOSTAVLJAMO, IŠČEMO, GRADIMO SPROTI
LAHKO, Z UNIVERZ. ČLOVEŠKO ETIKO (tisti del ki je obči, ne rabi relig
zapovedi) , ODGOVORNOSTJO, LJUBEZNIJO do sebe , sočloveka, planeta, IN
HUMANOSTJO, Z ZNANJEM IN ODNOSI, Z VSAKOKRATNIMI ODLOČITVAMI, S
KREACIJO PRESEŽKOV, KI NISO LE SUBJEKTIVNI, AMPAK NA DOSTOP in korist ter preverljivi VSEM…..

V nevrozn. religije so razložili tudi “naddrealisticna” magična
dozivljanja in percepcije, “čudeži, razodetja” itd itd vse je podobno v
principu , kot je mozno pri psihozah-, blodnje in halucinacije npr.
…vemo, da le banalne elektr.stimulacije dol predelov mozganov,
pri posamezniku vzbudijo relig. občutja in razmišljanja, občutimo, vidimo boga,
nekaj več, svetlobni tuneli , transi, razsvetljenja, posmrtnost itd….skratka vse je le del nas samih,
učenja plastičnih možganov, ki starim zakodiranim pravilom iz davnine
pripišejo še interpretacije vsakokratnega učenja iz okolja….

TOREJ, KAKO TRAGIČNO PO SVOJE, TAKO KOT SMO SE MORALI SPRIJAZNITI, DA
JE LJUBEZEN (le) zelo KOMPLEKSNI PRODUKT KEMIJE, ELEKTRIKE NAŠIH
MOŽGANOV (s tem da je tu več stika z obj. saj je usmerjena na konkretno
osebo/ npr, njegove reakcije vonji mišljenje, kar pomeni , da je vsaj
deloma odvsina in v stiku z objektivnim, ne le samoiluzja) , TAKO SE
BODO MORALI DRUGI, slej ko prej S TEM, DA JE BOG TUDI “LE KEMIJA
streljajočih nevronov”,,,,a seveda, še kako kompleksna in nekaterim
potrebna, očitno,,,,in ŽAL, nekaterim škodljiva, nekaterim smrtno
nevarna, nekaterim, miljonom nepreštetih , umrlih zaradi in v imenu te
samoiluzije pa je ta bog povzročil izničenje, najhujši paradoks, nekdo
ki obljublja večnost, odvzema še tisti kratek čas kapljice v
vesolju…..ti mrtvi so sedaj izven polja razprave, za njih čutimo
lahko le milost in pa upor temu, da se kjerkoli na podlagi dogme,
samoiluzije, teptajo človeška življenja…

BOG NI SVET, KAJTI JE LE DEL (samoiluz, odklonskih oz paranorm) PREPRIČANJ, MANJŠI DEL
CELOTNE OSEBE, zato ga mirno lahko problematiziramo in ga
odpravljamo,,,,primer: kot odpravljamo fobije, lahko tudi samoiluzije……
ČLOVEŠKO ŽIVLJENJE PA JE EDINO SVETO, KER JE VSE IN EDINO KAR IMAMO…..!!!!!

vecina posameznikov pa (K SREČI) teh spec. religijo proizvajajiočih
lastnosti v mozganih nima, zakaj se ŠE ne ve natančno, vpliv vzgoje,
genov seveda….pač samosvojost, unikatnost umov, ki ne potrebujejo
GOSPODARJA SMISLA….ustvarjamo PRAVILA sami, sami smo svoji režiserji
in grobarji….

ŽE samo TUKAJ JE DVOM V OBSTOJ in ABSOLUTNOST BOGA, saj je zelo vprašljivo, zakaj potem vsi ljudje nismo verni oz nimamo vcepljenih /danih tovrstnih mehanizmov in relig. mentalnih dogajanj v naših glavah,,,če je on stvarnik, izvor nas vseh, kako je možno, da ravno v možganih pa ni pustil verujočega podložnega “vtisa, pečata, sledi” ??!!
Je hipot, bog morda namenil večini ljudem vlogo dvomljivcev in kritikov, ima raje pokončne nasprotnike, da se z njimi igra, ali jim še bolj grobo kot vernim pošilja zlo v življenje, kazen,smrt, bolezen,,,,, tega sicer ne opažamo v realnosti- kakšen je potem skriti namen tega?

Skratka bog nima nic veze z objektivno realnostjo, zato sploh nima
smisla razpravljati o njem s tega vidika (kajti damo mu vrednost, ki je
ni, ceprav se trudimo ga zanikati, že s tem….naj ga kvečjem dokaže
tisti, ki ga je prvi plasiral , ki vse utemelji in opraviči z njim, in
ki je odgovoren za vse zlo iz njega, ne pa da se vsaj posredno silli stran znanosti
in razuma, da dokaže, da nečesa ni, narobe svet!!!!!…), Smiselno je
razpravljati le o Objektvinih posledicah teh subjektvnih cisto
biološko-psihloških prepričanj, ki in kadar pripeljejo do Zla, v obliki
modernih ali starih grmad ali zavajanja ljudi in njihovega nadzora, s
pomocjo obljube o posmrtnem….ta oddaljuje k iskanju SMISLA tu in
zdaj, in je že zato zločin sama po sebi,…..

skratka Bog je kompleksno omrezje, ki ga sestavljajo vzorci el.
aktivnosti, pogojene s sinapsami, genetiko rodu, indiv. učenjem, kemijo
nevrotransmiterjev, serotonin, dopamin itd…

Torej je v bistvu zares v podroobnosti VSAJ ŠE ZAENKRAT nedosegljiv,
kompleksen, nerazložljiv, a hkrati Objektivno ničen…kajti tovrstna
doživljanja so intrinzično generirana v možganih, brez ZRCALJENJA zun.
sveta ali dražljajev, analogija iz psihiatrije: tako kot je shizotipna
ali shizoidna motena osebnost intrinzično naravnana k bizarnemu,
iracion, vraževernemu, čudnemu, odklonskemu, magičnemu razmišljanju in
nekim notranjim svetovom izolacije v samoreferenčni vzvišeni
samozadostni SUBJ. RESNICI ,v katero 100% verjamejo, jo “čutij” in so nepremakljivi
in neozdravljivi z argumenti,,,,ali podobno kot je shizofrena motnja
nagnjena intrinzično k blodnjam, lahko paranoičnim lahko pa tudi
religioznim, ki nimajo realitetne kontrole in povezave z obj. okoljem,,,
Da navežemo, pri navadnem “zdravem” verniku gre le za manj oz drugace izrazene
mozganske vzorce, gre za nianse istih zakonitosti, ki generirajo malo
drugacno celotno osebnostno in mentalno sliko posameznika, vsebinski
princip, ki jih pogojuje, pa je povsem enak…

ps
PA DAJEM DOVOLJENJE;), vsem, tale blog lahko mirno kopirate na vse
strani, še zaželjeno, pač z mojim avtorstvom, kjer je tema religija ali
bog, mislim in upam, da vsaj komu koristi in odpre oči!!!!

dovolj dolgo so hoteli, da živimo v TEMI SLEPOTE ali pa SMO PRISTALI V TEMI POD ČRNO ZEMLJO, DOVOLJ SO NAS GLODALI ČRVI …..

DOVOLJ JE!!!

hasta la victoria siempre

EL COMANDANTE SI-CHE

——————————————————————————————————————-
“Saj je tudi želja in težnja po revoluciji le kemija, ne? Pa tudi razum, ne? ”
na blogu KOGNIT

moj odg:

seveda kognit, saj tu ni bilo rečeno, da ostalo ni “kemija”, nikjer?? tudi ni bil namen in ni logično zgolj pavšalno sklepati analogno: češ, če je nekaj kemija, potem apriori NE obstaja..gre za končno miselno, simbolno vsebino, njeno relacijo z zunanjim, objektivnim, preverljivim, dokazljivim z metodami, ki niso le subj. konstrukti, s statistiko itd… in ev. posl , dejanja v realnosti,,vse to kot končni rezultat, produkt, ki jo kemija posreduje, generira in to se v bistvenem razlikuje med vero in razumom ipd….

govorim itak o temeljnih principih delovanja vsakih možganov, poglej ostale bloge ev.

TODA:
gre za vsebinske (content, fenomenološke) razlike in posledice, ki jih generira ” spec. vrsta oz. vzorec elektrokemije”;)),- HARD PROBLEM =kako do tega sploh pride—…., katere pa druga, čeprav so posredujoči fizik. kem. procesi enaki.
vse človeške misli in ideje, vrednote, vedenje, reakcije itd so del teh principov, obstaja subj. realnost zavesti individuuma, a vendar v svetu kot realizacija /materializacija teh misli obstaja ogromno razl. posledic in razl. osebkov, idej, dobro vs. zlo…etc,etc..

a razlika je očitna: nekatere misli so vkodirane, uporabljajo, razvite na pretežno racionalnih principih , logike, računskih procesov kot pri račun npr,, ki so nevtralni, rabijo argumente itd, se dotikajo objektivnega sveta, ga preverjajo ,dokazujejo, , PA tudi sebe (raziskave zavesti, možganov z lastnim umom, kar je seveda velik izziv in dilema),

nekatere starodavne arhaične misli, pa sicer v osnovi seveda grobo rečeno vključujejo te iste elektrokem, procese, SAMOUMEVNO, a detajli so v med sabo razl. vzorcih , povezavah nevronov, sinapsah, teh el,omrežij in kroženja signalov, če poenostavim….

TI so taki, da pač generirajo VSEBINSKO ABSTRAKTnO SIMBOLIČNO REČENO, DRUGAČNO VSEBINO, IRACIONALNO, KER NPR. vključujejo več podzavednih starejših primitivnih čustvenih delov možganov, ki pa se pretežno zatekajo k občutenju, ne razumu, veri, dogmi, nedokazljivem,, argumentom moči, ne moči argumentov, reakcijam boja ali bega, socialne dominacije. skratka vsemu, kar je bolj prvinsko/ intuitivno/ živalsko/arhaično evolucijsko,, ne pa racionalno kritično, logično, znanstveno….

pravo vprašanje je le, kako ti razl. kem.vzorci pripeljejo do subj. zazanave, zavesti,transformacija pač, in kako je vkodiranje vseh teh razl.mentalnih konstruktov na možg. nivoju, za vsako pos. vsebino in psihol. proces…..

lp

  • Share/Bookmark

MOŽGANI, KOGNICIJA IN SPOMIN: MY ARTICLES ON WEB PUBLIC ACCESS

Torek, Julij 7th, 2009

Documents

  • Share/Bookmark

O ČLOVEŠKI ZAVESTI IN MOŽGANIH- DEBATA

Torek, Junij 2nd, 2009

O ČLOVEŠKI ZAVESTI IN MOŽGANIH- DEBATA

“brezposelni”…..normalen font
jaz….poševno, podčrtano, krepko

Mene pa zanima, kje v možganih nastane zavest in kdaj. Bral sem neke članke v SciAm. Najbolj poznan je dr..?? Ali je mogoče že kaj novega.

Sicer pa mi je všeč, ko so odkrili, da drugačne brazde na možganih pomenijo drugačna nagnenja, kot recimo nagnenje do shizofrenije.

Pot do vzroka zavesti, je pot do bistva vseh stvari.
Kaj še bi ljudem, ki umrejo, in se strinjajo, pregledali možgane in preskenirali in primerjali s psihologijo tega človeka. Izgleda čudna ideja, a jo je možno realizirati.

spodaj nekaj kratko povzeto iz mojega angl. članka…..Sciam pa sicer zelo ok, tm zveš še več;)))mislm da mislš dr. Crick in Koch ter dr. Chalmers…..potem še Damasio, dennet, itd

malo drugačne brazde oz razl strukturno anatomske značilnosti, manjše variacije oz unikatne znač., imamo vsi posamezniki, nobeni možgani niso čisto enaki, seveda pa se pri dol. odklonskih stanjih ali boleznih to lahko izrazi še bolj, pretirano, v dol. spec predelih itd,,,,
oz se že nagnjenje lahko poveča ob dol, lastnostih anatomskih, predvsem pa funkcijskih…

bolj kot anatomija so pomembne povezave, električna sinhronizacija med živč. celicami ter vzorci el. aktivnosti , aktivacije dol. predelov možganov, zmanjšana funkcija ali zvečana dol. nevrotransmiterjev, receptorjev,,,,,delajo tudi gene mapping glede nagnjenj itd ,,,

je pa v mrtvih možganih možno seveda gledati le korelacije z dol. psihol, značilnostmi , na anat.strukturnem ali genet. nivoju, ne pa na funkcijskem, kjer imamo delujoče biokemične-električne procese, ki šele povzročajo, so korelat funkcije, jo posredujejo,,,,

strinjam se, vprašanja zavesti so med največjimi izzivi in vprašanji človeka in znanosti, veliko je že znanega, še več pa je novih vprašanj,,,,

—————————————-
—————————

The central problem for cognitive neuroscience is to describe how cognitive processes arise from the brain. Recent evidence shows that synchronous neural oscillations and computations performed by such assemblies of functionally connected neurons reveal much about the nature of cognitive processes such as (working) memory, attention and consciousness. Memory processes are most closely related to theta and gamma brain rhythms, whereas attention seems closely associated with alpha and gamma rhythms.
Conscious awareness may arise from synchronous neural oscillations occurring globally throughout the brain rather than from the locally synchronous oscillations that occur when a sensory area encodes a stimulus. The emerging view of brain processes is based on reverberations of reentrant electrical activity in complex neural networks. Synchronization is how the brain probably achieves large-scale integration of its many parallel, distributed processing activities, allowing coherent cognition and behaviour. The goal is to describe how this oscillatory activity of the brain as revealed by the electroencephalography (EEG) or magnetoencephalography (MEG) as well as more invasive recordings, is related to the dynamics of cognitive performance, including working memory.

The neurophysiological theory of higher mental functions predicts that multiple superimposed synchronized (coherent) oscillations in different frequency bands with different spatial patterns and functional correlates govern specific mental functions.

Neural basis for consciousness is what they called a ‘dynamic core’ of synchronous firing occurring globally across many brain areas, whereas the locally synchronous firings evoked by external stimuli are unconscious unless integrated into the dynamic core.

Interestingly, conscious awareness may arise from synchronous neural oscillations occurring globally throughout the brain rather than from the locally synchronous oscillations that occur when a sensory area encodes a stimulus….

V SciAm je bila pro et contra debata med Kochom in še eno znanstvenico. Ona je zagovarjala globalni model, kot ti, on bolj lokalnega. Ali se motim?
Geni so zanimiva stvar, ker možgane opišejo z dosti manj informacije, kot samo tkivo.
Glede raziskav mrtvih možganov je predvsem zanimivo, da lahko dajo veliko informacije na neškodljiv način, ker pri EMR so močna magnetna polja in so verjetno zato škodljiva.
Nekoliko sem prebral o levičarjih. Možgani so nekoliko drugačni, drugačni so talenti, prevladuje dogodkovni spomin na račun semantičnega. Jaz sem se dostikrat spomnil dogodkov, ki se je jih ostali niso. Sicer pa se spominjam dogodkov, ko sem bil mlajši, kot 3 leta.
Raziskava je tudi narejena, da levičarji zaslužijo več, kot desničarji. Najbolj se razlika pozna pri visokoizobraženih moških. (tu mi zaradi nekaj napak v življenju ni uspelo priti zraven in potrditi statistiko :) )
Tudi razlike med spoli, levičar desničar, rase itd, lahko dajo informacije o možganih.

Jaz sicer zagovarjam kvantni vzrok zavesti (ki je v splošnem ignoriran, poznam razloge, a imam model, ki ji obide). Torej pomembna novica je bila, da je Luca Turin kvantno razložil vzrok vonja.
Fiziolog ?? je zagovarjal, kako pri narkozi izgubimo zavest in Turin je komentiral, da je to najbolj fiziološka razlaga zavesti.

Kakorkoli je že, raziskava mehanizmov zavesti lahko samo pomaga in ima lahko vpliv tudi na fiziko.
Zaenkrat toliko. LP

Da, zanimivo, lahko napišeš več o kvantni razlagi zavesti, mene je to vedno zanimalo in lahko da poteka nekako paralelno/komplementarno z mehanizmi, ki sem jih opisal….

glede kocha ne vem, kateri model sedaj točn misliš, ni tok pomembno—-lker, odv. koliko so članki stari tam, najprej so razlagali koherenco-sinhronizacijo lokalno, potem so vedno bolj začeli prevladovati globalni model povezav, ki so tudi dokazani z EEG in fMR v zadnjih letih…

magnetna polja pri MR naj ne bi bila škodljiva, usaj zaenkrat niso opažali nobenih sprememb, razen pri TMS-to pa je prav metoda, kjer z magn. poljem zaviraš ali stimuliraš dol. predele možganov in ima terapevtske učinke….depresija, kognicija, …..seveda bi lahko tudi imela str. učinke, če bi povzročal nepredvidene efekte in ne ciljne…

glede razlik, da , veliko je asimetrij in razl. struktur in načina funkcije v obeh hemisferah oz med njima , glede na dominanco roke, spol, in še mnogo kaj….nasstanejo tako zaradi gen vplivov kot okolja kasneje,,,
levičarji imajo ponavadi domin. desno hemisfero, ki pa ima seveda svoje specifike, čeprav stroga delitev na funkc leve in desne kot da so ločene ne drži več,,tudi hemisfere pri vseh kompl. funkcijah namreč intenzivno sodelujejo , s sinhron. el. akti oz komunikacijo,,,kadar ne, imaš tako imenovan split brain fenomen, kjer pride lahko celo do “ločenih osebnosti” in se med seboj prepirata;))
tx za diskusijo

Škodljivost fMR res ni dokazana, toda magnetna polja so ogromna (mali železni predmeti poletijo z veliko hitrostjo) in ne bi bilo nič čudnega, če bi enkrat dokazali to škodljivost. Zato je dobro razvijati pristope, ki niso škodljivi. Poleg patoloških raziskav bi bil to tudi EMR na zemeljsko magnetno polje, prihodnost vidim tudi v bolj izpopolnjenih termokamerah, ki bi povedale, kaj se dogaja s krvnim pretokom. Komar zazna temperaturne razlike 1/100 °C, zakaj ne bi še takšna kamera. Pristopov za diagnostiko je ogromno.

Treba je vedeti, da zavest ne pomeni nujno nek ego: V dveh ločenih možganskih polovicah sta dve zavesti (kar si ravno omenil), zavest traja do zadnjega spomina, če je to en dan nazaj, sem bil prej nov človek, v dveh združenih možganih je ena zavest, itd – torej zavest je možno bolj elementarizirati, tako je naprimer materija že elementalizirana. Zavest je v bistvu že en občutek, ki se rodi v enem nevronu. Torej, mogoče je določen tip zavesti tudi v enoceličarju.

Predstavljajmo si najprej s klasično fiziko, kako iz nekih tokov v možganih nastane zavest. To so samo tokovi, neke hitrosti, nič v zvezi s zavestjo, kot občutek itd. Zavest je nova kvaliteta glede na zavest.
Poglejmo še s kvantno mehaniko (KM). Tam ima materija neke nove lastnosti: nekaj kadar ne moremo izmeriti, takrat tega ni, nekakšna izmuzljivost materije. Ena od možnih interpretacij kvantne mehanike je celo, da zavest sproži meritev. Zraven pa imamo še nedokončanost fizike (ne vemo, zakaj so mase osnovnih delcev takšne, kot so itd.) ta nedokončanost je povezana s kvantno mehaniko (fizika se gradi od spodaj navzgor) in problem s samo interpretacijo KM, ki je ŠE NI!! Predpostavlja se, da dve čudni stvari KM in zavest imata en vzrok. (Fiziki bodo stalno ponavljali, da je KM dokazana na 10 decimalnih mest, toda to zgoraj je še vedno dejstvo.)

Govoriš (sumiš) tudi, da je svobodna volja v bistvu iluzija. Mislim, da je premalo dokazov, da je to res. (Res pa je, da je marsikaj, kar imamo za svobodno voljo, v resnici to ni.) Če rečemo da je vse v možganih kemija, potem res ni svobodne volje. Toda vprašamo se, kaj je potem namen zavesti. Ali samo to, da je opazovalec , kaj se dogaja v svojem telesu. Potem po evolucijski poti zavest ne bi bila potrebna.
(Res bi sicer zavest torej morala povzročiti drugačen fizikalen odziv, kot »kemija«. To bi se dalo nekako teoretično ali praktično dokazati.) Lahko pa rečemo, da je vse tudi fizika, to je gibanje. Torej vsaka zavest bi se morala pokazati v nekem gibanju.

Ena lastnost KM je tudi, da KM omogoča prosto izbiro (ima ta mehanizem-njena brezvzročnost), ostala fizika pa ne.

Hameroff in Penrose sicer predpostavljata, da daljšo koherenco naredijo mikro tubuli (ki so povsod, največ pa v nevronih??(pišem po spominu)). Ta je skoraj osnovna edina teorija kvantne zavesti (KZ). (Hameroffa je pohvalil Luca Turin, da ima edino razlago zavesti preko narkoze).

Sicer fiziki ocenjujejo, da bi težko prišlo do koherence v možganih, ki bi trajala kakšno sekundo, ker bi temperatura možganov morala biti manj, kot nekaj nK. (Bose-einsteinov kondenzat, ključna beseda za informiranje o tem pojavu.)

Jaz imam pa predlog, da je v igri še materija z dosti manjšo maso, kot od elektrona. Ta materija zares celo obstaja. Poznamo nevtrine, verjetno pa je tudi temna materija sestavljena iz takšne mase. Pri takšni materiji lahko koherenca pri sobni temperaturi traja zelo dolgo (odvisno od te mase). Torej mora biti nekako sklopitev te materije z zavestjo.

Predlog imam tudi, da je zavest povsod, le v bolj elementarni obliki. Saj sploh ni potrebno, da je v povezavi z logiko. Vprašamo se, kaj je logika pri živih bitjih, odgovor je: nekaj, kar omogoča preživetje.

V tisti debati o (ne)lokalnosti je bila še Susan Greenfield:

http://www.scientificamerican.com/articl

e.cfm?id=how-does-consciousness-happen

http://mindblog.dericbownds.net/2007/10/

consciousness-debate.html

http://www.owlnet.rice.edu/~psyc101/pome

rantz/1007076.pdf
Če lahko kaj na kratko komentiraš. Že nekaj mesecev je, kar sem prebral.

Slišal sem tudi nekje, da se občutek rodi že zaradi enega nevrona. Kako je s tem?

Pisal bom sproti s poševnimi:

tvoj zapis, potem moj….

Škodljivost fMR res ni dokazana, toda magnetna polja so ogromna (mali železni predmeti poletijo z veliko hitrostjo) in ne bi bilo nič čudnega, če bi enkrat dokazali to škodljivost. Zato je dobro razvijati pristope, ki niso škodljivi. Poleg patoloških raziskav bi bil to tudi EMR na zemeljsko magnetno polje, prihodnost vidim tudi v bolj izpopolnjenih termokamerah, ki bi povedale, kaj se dogaja s krvnim pretokom. Komar zazna temperaturne razlike 1/100 °C, zakaj ne bi še takšna kamera. Pristopov za diagnostiko je ogromno.

Res je , polja so velika, vendar v telesu naravno ni struktur, ki bi imele lastnosti kot kovine itd,,,kvecjem pa seveda lahko polja vplivajo na elektrolite, natrij , kalij in membranske potenciale celic, naboje, in posledicno na zivčne impulze oz električne tokove v možganih , srcu itd…vendar ocitno teh vplivov signifikanto ni, saj bi drugace hitro opazili, kake motnje ritma srca, ali pa spremenjene misli in psiho, počutje,,,itd med preiskavo ali celo po njej,,,,zemeljsko magnetno polje, ne poznam toliko, vendar je problem verjetno tehnoloski in pa v tem, kako ga fokusirati , zajeti, na preiskovanca in mislim, da je presibko,,,,termo pristopi se že razvijajo, imamo nekaj drugih metod kot je MR za krvne pretoke,ali metabolizem glukozte npr (PET), problem opazovati pretok ali porabo gluk, kisika je v tem, da je časovna ločljivost slaba, v sekundah, in da opazuješ le posredno delovanje možg, o samem mehanizmu procesiranja pa ne zveš nič,,torejtu je rešitev edino EEG ali MEG, ali TMS, torej elekto-magn. metode,,,,

Treba je vedeti, da zavest ne pomeni nujno nek ego: V dveh ločenih možganskih polovicah sta dve zavesti (kar si ravno omenil), zavest traja do zadnjega spomina, če je to en dan nazaj, sem bil prej nov človek, v dveh združenih možganih je ena zavest, itd – torej zavest je možno bolj elementarizirati, tako je naprimer materija že elementalizirana. Zavest je v bistvu že en občutek, ki se rodi v enem nevronu. Torej, mogoče je določen tip zavesti tudi v enoceličarju.

To definicijo zavesti seveda lahko razumemo tako odprto in široko, vendar je kvaliteta sigurno razl. med temi tipi..nevroznanost jo definira v tem smislu kot sem pisal ali kot imaš v Sciam, namreč človeška zavest kot višek evolucije, predvsem samozaveedanje itd…obe hemisferi kot ločeni imata do dol, mere svojo “zavest”, vendar nekatere visšje funkcije zahttevajo povezovanje, sinhronizacijo, komunikacijo med njima, drugače delujeta nekako kontra ena drugi v nek. stvareh in se zavirata v ciljnem vedenju, ali pa imata vsaka zase potem dol. izpade v funkciji brez prispevka druge. Torej, ponovno, celostna zdrava neprizadeta zavest in človek,. smiselno, ciljno, načrtovano vedenje in odločanje ter zazanavanje potrebuje obe hemisferi. Glede spomina, sigurno da je priklic spomina v zavest, trenutno stanje zavesti oz vsaj pomemben del, ker lahko poteka več stvari parelelno, in aktivirani so sorodni predeli kot takrat, ko je stimulus bil zaznavan oz kodiran v spec. predelu skorje npr,,,s spominom se torej vracamo lahko v preteklost ali prospektivni spomin, v prihodnost,,,potovanje v casu, casovni stroj;)) prav tako drzi, vsak dolgorocni spomin ali novo znanje, pomeni tudi anatomske strukturne spremembe v mozganih, kar pomeni, da so mozgani po mojem pisanju ali nekem predavanju sedaj drugacni kot pred tem, tako tvoji in moji,….torej v tem smislu sem bil prej drug človek kot tren, ali kot bom čez 5 min,,,,vendar pa seveda druge temeljne značilnosti zavesti in osebnosti ostajajo veliko bolj stabilne, drugače sploh ne bi imeli zdrave stabilne relativno osebnosti oz iodentitete, ne bi imeli občutka Jaza itd,,,,seveda pa je dobra lastnost da so mozgani relat. plasticni in se lahko spreminjajo, pod vplivom okolja in učenja, zato lahko tudi kake dele osebnosti spreminjamo ali nadgrajujemo tudi v odrasli dobi k sreci,,,zal pa je ta pot zelo naporna in dolgtrajna, veliko bolj je namreč tu zadeva rigidna, verjetno bolj pod vplivom genov tudi kot nnpr, samo kodiranje spomina ali učenje novih informacij,,,,
torej spomin je del zavesti šele takrat ko je aktivno ali pasivno priklican, obujen, aktiviran, torej trenutno v nasih mislih, ce pa ne, pa je tisto omrezje in sinapse, ki ga kodira, le “tiho” oz tam tece nek latentni podprazni signal oz el, tokovne zanke ,,,drugace bi imeli vse informacije naenkrat v zavesti, —-selekcija, pozornost, načrtovanje, predvidevanje (veliko prefrontalno) omogoca, da se priklice, kar je v kontekstu ali povezano z cilji, drazljaji, okoljem….
Elementarizacija zavesti v tem nevro kontekstu je vprasljiva, sigurno pa je, da že pos. nevron občutljiv na dol, specifiko dražljaja (ima svojo selektivnost oz receptivna polja) ali ima dol. vlogo npr pri ohranjanju spomina, ali podobne spec.funkcije…vendar sam na sebi še ne more posredovati zavestne zaznave, kajti raziskave s koherenco kažejo, da mora biti prisotna v širokih področjih možganov, kjer se obdelujejo pos, specifike dražljaja ali naloge…gre za binding fenomen, ta sele prinese celostno zazanavo,,,ali motor, kognit. funkcijo…teeorija “stare mame” pa je bila aktualna v pretekl, ko so mislili, da samo že 1 nevron kodira celotno podobo, zaznavo ali spomin npr. neke osebe,,,to bi bilo preenostavno in ne najbolj smotrno, saj se spec. nevron vključuje v asociacije, poleg tega je specializiran ena skupina, za kje, druga kaj, ,,v smislu, barve, orientacije, hitrost,,,lega v prostoru…itd
Enoceličar tezko ima zavest v tem smislu, kajti nima materialne osnove, torej živčevja, ki bi to zavest posredovalo,,,,razen če verjamemo, da je zavest nekaj kar nastaja lahko nekako nevezano na možgane,,,mislim da to potem ni ista stvar….saj enoceličar ne potrebuje zavesti za svoje preživetje,,,ima druge načine, da preživi…refleksno kemijske in fizikalne….

Predstavljajmo si najprej s klasično fiziko, kako iz nekih tokov v možganih nastane zavest. To so samo tokovi, neke hitrosti, nič v zvezi s zavestjo, kot občutek itd. Zavest je nova kvaliteta glede na zavest.
Poglejmo še s kvantno mehaniko (KM). Tam ima materija neke nove lastnosti: nekaj kadar ne moremo izmeriti, takrat tega ni, nekakšna izmuzljivost materije. Ena od možnih interpretacij kvantne mehanike je celo, da zavest sproži meritev. Zraven pa imamo še nedokončanost fizike (ne vemo, zakaj so mase osnovnih delcev takšne, kot so itd.) ta nedokončanost je povezana s kvantno mehaniko (fizika se gradi od spodaj navzgor) in problem s samo interpretacijo KM, ki je ŠE NI!! Predpostavlja se, da dve čudni stvari KM in zavest imata en vzrok. (Fiziki bodo stalno ponavljali, da je KM dokazana na 10 decimalnih mest, toda to zgoraj je še vedno dejstvo.)

Te kvantne razlage le delno poznam, seveda jih pa tezko razumem, + vidim koliko dilem imajo fiziki sami, kaj šele v povezavi z možgani,,,,še posebej kako prenesti te ugotovotve na makro nivo,,sigurno pa je, da je hard problem še vedno , kako iz elektr. tokov in kem, reakcij, tudi če so še tako komplicirane povezave in vzorci proženja, sinnhronizacije itd, nastane nekaj tako drugačnega, nekaj tako unikatnega, ali se nam samo zdi, pa je pač naše dojemanje zavesti precenjeno,,,morda je res na neki stopnji zapetenosti povezav in elek. tokov, to neko stanje ki nastopi, v smislu neke samoorganizacije, samoporajajoče se lastnosti, ki presega osnovne bazične mikro mehanizme , ki so podstat oz korelat, mediator….mi pa se temu stanju pač privadimo in priučimo, da je za nas to “zavest” in postane samoumevno,,,,
je pa res podobno tole: brez meritve ni materije vs. brez zaznavanja oz procesiranja, + konstrukcije, interpretacije v možganih, ki je podvrzena tudi intrinzičnim vplivom samih lastnosti možganov, ne zgolj stimulusa, ni objektivne realnosti in ne vemo , kakšna je le ta sama na sebi in če sploh je:)))

Govoriš (sumiš) tudi, da je svobodna volja v bistvu iluzija. Mislim, da je premalo dokazov, da je to res. (Res pa je, da je marsikaj, kar imamo za svobodno voljo, v resnici to ni.) Če rečemo da je vse v možganih kemija, potem res ni svobodne volje. Toda vprašamo se, kaj je potem namen zavesti. Ali samo to, da je opazovalec , kaj se dogaja v svojem telesu. Potem po evolucijski poti zavest ne bi bila potrebna.
(Res bi sicer zavest torej morala povzročiti drugačen fizikalen odziv, kot »kemija«. To bi se dalo nekako teoretično ali praktično dokazati.) Lahko pa rečemo, da je vse tudi fizika, to je gibanje. Torej vsaka zavest bi se morala pokazati v nekem gibanju.

Ne nism misli tako v tem smislu, ta teorija je le ena izmed večih, in ima svoje kritike, pdorobnosti ne vem toliko.
vendar gre za dejstvo, da dol, el. potencial nastane v možganih, in ga izmerimo še preden se oseba zavestno odloči /poroča o tem, za neko dejanje, potencial pripravljenosti (Libet),
in še druge zadeve, ki kažejo, da je v možganih veliko pod in predzavednih procesov, šele potem na koncu pride do neke končne rezultante v zavesti, to je tudi ekonomično,,,tako da gre za nek kompromis verjetno,,

,po drugi strani, pa moramo gledati,da so vsi nevroni del nas samih, in zato karkoli delajo, to delamo mi,,,ne smemo se izmuzniti, da nismo iz njih, da je neka distanca, neki čudežni homunkulus, ki ukazuje preostalim možganom,,,in vodi akcijo,,,,ne , vse smo mi, tudi podz. smo mi,,,torej določeni delno, delno pa svobodni pri izbiri več opcij, na podklagi znanja,spominov, čustev, izkupšenj, vzgoje, genov in dražljajev, konteksta,…torej določa nas neko dinamično, a regulirano ravnotežje, interakcije, v samih vzorcih el. aktivnosti, ki pa ga oblikuje ogromno faktorjev,delno je intrinzično že v možganih, delno pod vplivi vsakokr. okolja, info…. del teh gotovo ni v naših rokah v klasičnem smislu,,,drugače bi lahko takoj odpravili strah, psihopatologijo ipd,,,,

da pa se misli uravnavati aktivno seveda običajno, seveda spet glede na okolje, razpoloženje ki je precej biol, pogojeno itd, kar pomeni,da svob. volja nekako je, odločanje je, vendar ne tako svobodno in povsem iz NULe kot mi občutimo to,,,,,

posebna tehnika ki dobesedno modulira naše misli sproti, pa je nevrofeedback,,,spreminjanje možg. valov na podlagi nagrade, učenja z nagrado, kjer opazuješ lastni EEG in poskušaš doseči optimalno frekvence, lokacije in ostale znač. v zdravem EEG,,,,,
torej nisem mislil, da smo predvsem kemija, ne—– smo fizika-el, tokovi, membrane, potenciali, informatika- porocesiranje, povezave, kemija- sinapse, genetika, sign. molekule, nevrotransmiterji, in seveda osn. anat. struktura….pa še kaj, kar morda ne poznamo ali ne moremo zmeriti….;)))

Ena lastnost KM je tudi, da KM omogoča prosto izbiro (ima ta mehanizem-njena brezvzročnost), ostala fizika pa ne.

Hameroff in Penrose sicer predpostavljata, da daljšo koherenco naredijo mikro tubuli (ki so povsod, največ pa v nevronih??(pišem po spominu)). Ta je skoraj osnovna edina teorija kvantne zavesti (KZ). (Hameroffa je pohvalil Luca Turin, da ima edino razlago zavesti preko narkoze).

imam nekaj knjig od njih, nisem še bral…ampak ta termin koherenca pri KM sevda ni enoznačen s koherenco ki jo gledamo mi, pri EEG,,,tu gre za elektr. sinhronizacijo, križno korelacijo v močn, spektru in fazi za spec. frekv. območje….CCF

Sicer fiziki ocenjujejo, da bi težko prišlo do koherence v možganih, ki bi trajala kakšno sekundo, ker bi temperatura možganov morala biti manj, kot nekaj nK. (Bose-einsteinov kondenzat, ključna beseda za informiranje o tem pojavu.)

Jaz imam pa predlog, da je v igri še materija z dosti manjšo maso, kot od elektrona. Ta materija zares celo obstaja. Poznamo nevtrine, verjetno pa je tudi temna materija sestavljena iz takšne mase. Pri takšni materiji lahko koherenca pri sobni temperaturi traja zelo dolgo (odvisno od te mase). Torej mora biti nekako sklopitev te materije z zavestjo.

Morda, upam, da se cimvec raziskav dela tudi na tem,,,,kajti potem imamo se dod. razlage in morda povezavo z vplivom misli na okolico, interakcije z vesoljem, ljudmi itd;

Predlog imam tudi, da je zavest povsod, le v bolj elementarni obliki. Saj sploh ni potrebno, da je v povezavi z logiko. Vprašamo se, kaj je logika pri živih bitjih, odgovor je: nekaj, kar omogoča preživetje.

to je res, vendar so ena bitja evoluc. def. naprej od drugih, so bolj adaptabilna ravno zaradi višjega nivoja oz kvalitete zavesti,,,kje pa se začne, pa ne vemo,,verjetno sesalci, delfini itd,

V tisti debati o (ne)lokalnosti je bila še Susan Greenfield:

http://www.scientificamerican.com/articl

e.cfm?id=how-does-consciousness-happen

http://www.owlnet.rice.edu/~psyc101/pome

rantz/1007076.pdf
Če lahko kaj na kratko komentiraš. Že nekaj mesecev je, kar sem prebral.

Tole sedaj nimam časa, sem shranil linke, bom kaj kasnej ko bom čas, imam guzvo,,,,,

Slišal sem tudi nekje, da se občutek rodi že zaradi enega nevrona. Kako je s tem?

To sem že pisal, trenutno večina zn. meni, da temu ni tako,,,lahko se odziva na spec. orientacijo črte npr, občutka kot zaznave zavestne ali ćustva pa ne generira samostojno,,,,

hvala za zanimiva vpr,

SB, dr.med.

  • Share/Bookmark

SECRET– ZNANSTVENA KRITIKA- pozor!

Torek, Junij 2nd, 2009


ZNANSTV. KRITIKA “SECRETA” IN DOGME- POZOR!

Takole, znanost o možganih ve, da so naše misli temelj naših odločitev sevedain to je zelo kompleksen proces, ne vemo pa še vsega, kako svobodno in od kje vse nastajajo naše misli oz.vsebina, tu je 1.vzrok. Pojdite pogledat depres. bolnike ipd ki ne morejo niti vstati iz postelje, pa jim svetujte secret, mislim da je zelo neeticno. če odklanjate medicinsko preventivo in diagnostiko, se zavedajte, da ste soodgvorni za vsako bolezen, smrt ali trpjenje, ki bo, je nastalo zaradi tega!!! Secret deluje, zaradi psiho-nevro zakonov poz. mišljenja , avtosugestije,tega niso sposobni vsi!?

Drugače pa vas pozivam, da zadevo brezplačno predavate vsem bolnim, umirajočim in revnim, nesrečnim na svetu oz organizirajte delitev materiiala. ne vem zakaj tega se niste storili oz avtorji. Ko bodo dokzalai, kaj naj bi bil zakon privlačnosti, se bomo lahko pogovarjali , če je kaj več od tega kar sem omenil. Do takrat pa je EDINO etično, da se držimo tega,kar v 90% dokazano, iz izkušenj deluje,a smo odprti ! ps….MOŽGANSKI ELEKTROMAGN VALOVI KODIRAJO NAŠE MISLI IN ČUSTVA, A SE NE ŠIRIJO VEČ KOT NEKAJ CM OD MOŽGANOV- zakoni fizike,UPAD s kv. razdalje, motenj okolja itd,,,,,,zato se izgubi informacije, ker je šum večji od info signala!!!!

TOREJ ENERG. POLJA IN PRENOS NA DALJAVO NE MORE DELOVATI KAKOR JE OPISANO, VPRAŠAJTE NOBELOVE NAGRAJENCE IZ MEDICINE, NE KVANTNE FIZIKE, KI POZNA LE SUBATOMSKI NIVO.
In za konec, vsak od nas rabi določen “smisel”,da zapolni praznino nesmiselnega krutega sveta in zapolni svojo krhko samoidentiteto in integriteto. Na tak način, ki je versko/magično/dogmatično/srednjeveški,p
rosim, ne bo nihče rešil celega sveta in tudi ni!LE ZAKAJ ne?!”

Torej zato pozivam vse oboževalce, da naj vsaj ko se gre za bolezen, življenje in smrt, ne promovirajte tega koncepta, saj se z močjo misli in psihe občasno lahko pozdravi le kako spec. bolezen, kjer je znana povezava med možgani in telesom, to pa obstaja le na nivoju imunskega sistema ali vegetativnega živćevja npr. medtem ko je znanih bolezni in nj. razl dej. tveganja skoraj neskončno,veliko še neznanih, in le eden izmed dejavnikov pri 10% vseh bolezni je psiha, stres, način razmišlj, in dol. karakt lastnosti.Tudi psihopatologijo kar spregledate, očitno tudi to nastane zaradi napačnega razmišlanja- to je seveda le posledica ne pa vzrok,,,,biologije, genetike in dej. okolja….

Druagače pa bodo uporabniki secreta morda živeli večno!?zdravi in srečni,,,,,!? privoščim njim in vsem….
kdor ima vest in razum, bo pretehtal moje mnenje, ki nima namena biti slabonamero in žaljivo do nikogar, le razširi lahko obzorja, in diskusijo usmeri v argumente, ne slepi fanatizem in dogmo.

v filmu je eksplicitno prikazano tudi dokazovanje z “dokazi” in “verjamem, ko bom videl”, na denarju, itd +med drugim tudi prikazi primerov ozdravljenja sicer neozdravljivih bolezni- brez medic. terapije, v smislu vse se da ozdraviti z močjo misli, obiski zdravnika le privlačijo slabo?!!,,

na to so bile tudi medn. kritike, ki jih najdeš v ugl. svet .časopisih in netu.

JASNO JE, DA BOLEZEN JE ŽE VGRAJENA V NAS LATENT.,V CIKEL ŽIVLJENJA, STARANJE ITD,,PRIDE NE (samo ali pretežno)ZARADI SLABIH MISLI, AMPAK 100TINE DEJAVNIKOV, IN LE cca.10% JE POD VPLIVOM PSIHE

to je moj namen OPOZORILA, sicer pa se povsem strinjam, kaj NAJ bi bil namen—razumevanja in interpretacije pa so lahko mimogrede napačne, in jih je veliko,,,,in to je lahko, vsaj za nj. zdravje, nevarno,,,,torej vera je UPANJE,—DA upanju,poz. mišljenju, podpori volje (tudi medinsko, antidepresivi npr.,).

NE srednjeveški dogmi, lažni tolažbi in zavajanju!

LP SB, dr.med

  • Share/Bookmark

MOJ INTERVJU – Branje misli je branje možganov, DELO 2009

Torek, Maj 12th, 2009
MOJ INTERVJU- Branje misli je branje možganov
Delo, 19.03.2009

Intervju: kognitivni nevroznanstvenik Simon Brežan, dr. med., o osupljivih odkritjih delovanja možganov

Branje misli je branje možganov

V povprečno 1,5 kilograma težkem, a zapletenem in skrivnostnem organu, je središče zavesti, intelektualnega delovanja in vpogleda v sebe, strokovnjaki pa trdijo, da ostaja veliko dejstev o delovanju možganov še vedno uganka. Tančico skrivnosti uspešno odkrivajo nevroznanstveniki, pojasnjuje Simon Brežan dr. med. z Univerzitetnega Kliničnega Centra v Ljubljani. »Zdaj lahko raziskujemo, kako nastajajo misli, kako so spomini shranjeni v možganih, kako namere in odločitve delno izvirajo iz nezavednega in kako vse našteto vpliva na naše vedenje. To ima pomembne posledice ne le za znanost in pomoč bolnikom, ampak tudi za razumevanje bistva človeka.«

Zadnja leta ste raziskovalno usmerjeni v kognitivno nevrofiziologijo. Kaj to pomeni?

S tem področjem se ukvarjam že 6 let in se mislim tudi v prihodnje. Nevrofiziologija je veda, ki raziskuje funkcijo in procese v našem živčevju, torej tudi možgane, za študij njihovega delovanja pa uporablja specifične slikovne in elektrofiziološke metode. Delovanje možganov temelji na biokemičnih in električnih procesih, zadnje lahko na skalpu zaznamo v obliki spreminjajočih se električnih napetosti. Tako lahko sklepamo o dogajanju v naših glavah na primer z znano metodo EEG (elektroencefalografija). Kognitivna znanost pa ožje pomeni znanost o »spoznavanju« in obdelovanju informacij – vključuje tako nevroznanost, filozofijo, psihologijo, jezikoslovje, računalniške vede itd. »Kognicija« kot proces temelji na vseh naših višjih živčnih funkcijah, kot so zavest, spomin, pozornost, čustva itd. Novejše raziskave kažejo, da se kognitivni procesi ne rešujejo zaporedno, ampak pretežno vzporedno; funkcija sloni na sinhroniziranem sodelovanju za določeno funkcijo specifičnih možganskih predelov.

Kam gredo raziskave? Ali vse določajo geni?

Gredo v več smereh: na »mikro« področje možganske celice (nevrona), torej električnih lastnosti in genetike, sprememb v njihovih »stikih« (sinapse), prek lastnosti in vzorcev kroženja električnih impulzov, nato na »makro« področje nevronskih omrežij in povezovanja med aktivnimi področji možganov (komunikacije) – verjetno je, da medsebojno povezovanje posredujejo usklajeni električni procesi oziroma koherentni možganski ritmi; in raziskave gredo celo na področje »socialne« nevroznanosti, ki se ubada s tem, kako so v naših možganih zakodirani, na primer, morala, etika oziroma medčloveški odnosi. V možganih je okoli sto milijard nevronov in več trilijonov sinaptičnih povezav (in šele v njih leži naše znanje, vse kar smo). Iz tega lahko sklepamo, da relativno veliko manjše število naših genov ne more kodirati tega ogromnega števila informacij, morda le neke osnovne abstraktne vzorce. Za možgane je zato bistveno, da so »plastični«, kar pomeni, da se z učenjem, vzgojo oziroma pod vplivom dražljajev iz okolja, nenehno spreminjajo, na novo povezujejo in s tem razvijajo.

Kljub vsej tej zapletenosti, pa so že povsem resna razmišljanja o računalniškem programu, ki bi lahko bral človeške misli.

Danes o branju misli razpravljajo na prestižnih konferencah nevroznanstvenikov. Seveda ne gre za neposredno dostopanje do misli, ampak raziskovalci poskušajo »brati misli«, tako da »berejo možgane«.

V ZDA in Nemčiji so prostovoljcem kazali različne fotografije ali besede, in nato preko fMR »snemali« njihove vzorce možganske aktivnosti ob specifičnem dražljaju. Tako so videli, kakšno je časovno-prostorsko vkodiranje določene informacije. Računalnik zabeleži in si zapomni vse te vzorce, preiskovancu nato pokažejo enake ali podobne slike, računalnik pa na podlagi primerjave med trenutnimi vzorci aktivnosti v možganih in shranjenimi prototipi »ve«, kaj oseba trenutno gleda na zaslonu. Podobno pri drugih raziskavah: kaj ima v spominu, mislih ali celo kakšen gib bo izvedla oseba, ali če in na katero podobo se nekdo koncentrira. Na podlagi takih računalniških programov so v približno 90 odstotkih le iz možganov »prebrali« (dekodirali), katero sliko gleda prostovoljec – podobno bi lahko poskusili dešifrirati naše sanje ali ugotavljati pri bolnikih v komi, če in kakšna je stopnja in vsebina zavesti.

Če bi bila poskusni zajček in bi gledala dve fotografiji, bi računalnik znal razbrati, za katero se bom odločila?

Načeloma da. Zdaj so znanstveniki s pomočjo omenjene tehnologije sposobni predvideti, katero izmed dveh slik bomo izbrali. Lahko kot dejanje, ko bo oseba premaknila roko, ali pa se da »prebrati« namen, včasih celo preden se bo oseba zavestno odločila – očitno na »predzavedni« ravni.

Ali potem sploh lahko rečemo, da imamo svobodno voljo?

Veliko nevroznanstvenikov na podlagi podobnih poskusov dvomi – temu lahko rečemo iluzija svobodne volje. A širše gledano, tudi deli možganov, ki so vpleteni v te skrivnostne »nesvobodne« odločitve so del nas. Znano je, da teče veliko procesov v možganih na podzavedni ali predzavedni ravni – naši možgani pa so skupek »vseh naših duševnosti«, tako skritih, bolj intimnih kot bolj zunanjih, odprtih, zavednih oziroma ozaveščenih. Tako so tudi naše osebnosti sestavljene iz več sestavin, kar nas dela kvečjemu bolj zanimive.

Kakšne so lahko pozitivne razsežnosti oziroma uporabne vrednosti branja možganov oziroma misli?

Na splošni ravni je to nedvomno nadaljni napredek v razumevanju delovanja možganov, kodiranja informacij in morda nekoč »digitalnega« prenosa naših misli, spomina, morebiti celo zavesti na računalnik (film Matrica). Posledično razvoj novih »pametnejših« računalnikov in nenazadnje bolj filozofski razmisleki o tem, kdo sploh smo. S temi metodami bomo morda lahko ugotovili, kako, če in kdaj pride do zavestne zaznave pri človeku – in razlike glede na živali. Torej se nam odpira pot v raziskovanje človeške zavesti, kar je eden glavnih izzivov v moderni znanosti in za človeštvo nasploh.

Praktično pa je »branje misli« za zdaj uporabno predvsem v robotiki oziroma pri vodenju gibanja le s pomočjo misli (vmesnik možgani–stroj, BCI). Na primer pri opicah so snemali možganske signale in dosegli, da je opica samo z vgrajenimi elektrodami v določenih predelih možganov in brez roke, bila je paralizirana, s pomočjo računalniškega dekodiranja vodila kurzor miške po zaslonu ekrana. Opica je lahko tudi z robotsko roko segala v prostor in vzela banano. Podobno se poskuša pomagati pri tetraplegikih, ali pri tistih, ki zaradi bolezni ali poškodbe možganov ne morejo govoriti. Oseba se je počasi naučila s pomočjo misli prek računalnika producirati na zaslon črke ali zvoke – torej je ponovno »spregovorila«. Gre torej za tehnologijo nevronskih protez ali nevročipov.

Znanstveniki želijo tehnologijo razširiti na zavest, spomin, zaznavanje, čustva – kar bo zelo uporabno na primer za psihiatrične in nevrološke bolnike: spoznali bi lahko njihov mentalni svet, zaznavali spremembe še pred očitnimi simptomi in bolezni tako predčasno odkrivali, bolje razumeli in zdravili oziroma v nekaterih primerih tudi (lažje) preprečevali.

Najbolj fantastična špekulacija, ki pa ni brez podlage, pa je, da se bo dalo nekoč misli ne samo brati ali spreminjati, ampak verjetno celo umetno ustvariti in jih prenesti, »vsaditi« ljudem ali digitalno na čipe, oziroma »prežarčiti« na daljavo – kajti misli so skrite v dinamiki naših možganskih valov.

Kdaj se bo vse to zgodilo?

Če logično sklepamo in če vemo, da se je samo v zadnjih dvajsetih letih na področju možganov odkrilo več, kot prej v celotni zgodovini, bo vsako leto in desetletje prineslo ogromno.

Branje misli torej ni več znanstvena fantastika. Kaj pa pomeni v etičnem smislu?

V celotni znanosti je temelj napredka, da gledamo naprej, da imamo vizijo, da imamo upanje in voljo spreminjati stanje, odkrivati neznano, nedokazano, kljub temu, da se nam nekaj zdi trenutno še nemogoče. Legendarni revolucionar Che Guevara (ki je bil med drugim tudi zdravnik), ki ga je filozof Sartre označil za eno najmarkantnejših oseb v zgodovini, je rekel: »Smo realisti, uresničujemo nemogoče!«. Le če delaš tako, prihajaš do rezultatov, ki bi bili pred časom zgolj znanstvena fantastika – pomislimo le, koliko »utopičnih« idej iz filmov in knjig se je že uresničilo.

Branje misli je seveda lahko etično sporno, toda namen večine znanstvenikov je kot vedno dobronameren. Glavni namen branja misli je spoznati samega sebe in bolje razumeti delovanje možganov, ne pa vdirati v intimni svet in nujno zasebnost drugega. Zato je treba paziti, da posameznik vedno aktivno in brez pritiskov pristane na tovrstne poskuse, kajti zlorabe so vedno mogoče; metodo razvija tudi ameriška vojska in obveščevalne službe! Dobro se sicer sliši, da bi lahko imeli bistveno bolj zanesljive detektorje laži, nevarnost zlorab pa se skriva tudi v napovedovanju vedenja vnaprej – kajti potem ga je potencialno mogoče tudi usmerjati, kontrolirati oziroma preprečevati (film Posebno poročilo). Tako imenovani nevromarketing pa izkorišča naše odzive in preference možganov, da bi nam »vsilili« določene produkte, s tovrstnim zavajanjem pa še povečali potrošniško mentaliteto.

Končno, vsak včasih potihem sanjari, da bi lahko bral misli drugega, toda moramo se vprašati, kdo si želi, da bi nekdo drug bral naše misli? Sreče ne bomo našli z branjem misli drugih, temveč s poznavanjem in plemenitenjem svojih, sprejemanjem drugega ter z iskreno ljubeznijo do sočloveka.

Bi si z branjem misli lahko pomagali pri čustvenih težavah, pri vzorcih, ki se jih ne znamo rešiti? Nekdo hrepeni po ljubezni, a se je boji, ker je od mame ni prejemal – se mu bo dalo pomagati?

Ko bomo imeli dovolj znanja o nevronskih mehanizmih pri čustvenih procesih, navadah, obsesijah, odvisnostih ipd. v možganih in ko bomo znali dekodirati vse to pri posamezniku, se bo zagotovo dalo vplivati bolj kot do zdaj, tudi zaradi plastičnosti možganov in stalne sposobnosti spreminjanja samih sebe, nekaj pa je seveda tudi prirojeni genetski notranji potencial. Menim, da se bo dalo še bolj spremeniti slabe in škodljive, neproduktivne miselne, čustvene in druge vzorce, saj to že zdaj delno počnemo z določenimi metodami, tako z zdravili (antidepresivi, ojačevalci spomina pri demencah itd.), psihoterapijo, nenazadnje vsaj delno z vsemi interakcijami z ljudmi, učenjem in spoznanji. Že zdaj znamo prav tako preko neškodljivih magnetnih tokov (TMS) sprožiti stimulacijo možganov, kjer lahko vzpodbudimo ali zavremo možganske celice določenega področja. Tako deloma spreminjamo/moduliramo čustva in misli – na primer pri depresiji je to lahko precej uspešno! Zanimive so možnosti izboljševanja spomina in IQ. Ampak vse omenjeno so še vedno »grobi« načini, možgani pa delujejo zelo kompleksno in prefinjeno, na več ravneh, prepleteno, s številnimi notranjimi interakcijami, ki stalno nihajo in so kontrolirane. Zato je »od zunaj«, samo v smislu stimuliranja ali samo z eno metodo, težko premikati gore. K temu bo treba pristopiti še bolj celostno in interdisciplinarno.

Miša Čermak

  • Share/Bookmark